HTML

Friss topikok

Autós képek

Xenon magasságállítóval, lámpamosóval - TÉNYLEG ??


2010.04.16. 14:17

Az embereknek létezik két csoportja, az egyik belenyugszik mindenbe, amit rá akarnak szabni, a másik viszont nem, s ha ugyan nem is vitatkozik, de szeretné megérteni, hogy azt ugyan miért?! Kitalálhatják, én az utóbbiak táborát erősítem. A következőkben felvetek egy érdekes témát, aminek elkezdtem utána járni. Akinek van kedve, ideje, türelme, az csatlakozzon hozzám!

Többször találkoztam már a témával, megannyiszor megírták már az igazságot -mindenki beletörődött-, hogy utólag nem lehet xenont szerelni az autókba, mert azt mondja a rendelet, hogy kell hozzá automatikus magasságállító, meg lámpamosó. Az automatikus magasságállítót még úgy, ahogy elfogadnám,de a lámpamosó ugyan minek?

Persze ilyenkor mindig előjönnek az okoskodók, akik megmagyarázzák, hogy a bogarak, meg a szennyeződések eltéritík(?) a fényt, amint kilép a búrán keresztül. Hm. Ha átlátszó az a valami, mint például a vízcsepp, akkor valóban prizmaként működhet és eltérítheti a fényt. De a rászáradt bogártetem, meg a dzsuva, ami nem áttetsző, nagyon nem téríti el a fényt, legfeljebb kitakarja és kevesebb lesz tőle, ami célba ér. Ezek után nem értem, hogy az ellenző tábor miért is kiállt farkast, hiszen a koszos búrából kevesebb fény áramlik ki, teljesen független attól, hogy xenon vagy halogén izzó szolgáltatja a fényt. Ez tehát nem magyarázat. Azt már fel sem említem, hogy a lámpamosó vízsugárral működik, ami után vízcseppek maradnak a búrán, amik szétszórják a kilépő fényt, de azt sem erőltetem, hogy zuhogó esőben semmit sem ér ez a plusz fícsör sem.

Számomra érdekessé vált a téma, mert úgy emlékszem, hogy az első széria xenonokhoz nem volt egyik fajta segédberendezés sem párosítva. Akkor tehát léteznie kell egy gyártási évhez kötődő bejegyzésnek, mi szerint az adott idő után készült járművekhez elengedhetetlen. Ezért elkezdtem a rendelkezéseket túrni. Erről írok a következő,  terjedelmesebb posztban. Nem álíltom, hogy igazam van, bárki előtt adott a lehetőség, hogy megcáfoljon, de az is, hogy igazat adjon!

Megjegyzés: A következőkben a xenon, xenon-világítás, xenon-lámpa kifejezések helyett a gázkisülésest fogom használni, annak elenére, hogy utóbbi jóval nagyobb halmaz, valamint hogy a xenon gázzal töltött fényforrások elemei is annak, de a törvényi szabályozásban így szerepel. Lássunk tehát munkához!

 


 

 

A gázkisüléses fényszórókra vonatkozóan, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, alábbiakban kivonatosan idézett 1. és 2. számú mellékletei határozzák meg a jóváhagyási kötelezettséget. A mellékletekben hivatkozott nemzetközi előírások tartalmazzák a vonatkozó műszaki követelményeket.

Lássuk akkor az 1-esés 2-es mellékletek tartalmát

1. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

Az egyes járműalkatrészekre, tartozékokra, járműtulajdonságokra vonatkozó jóváhagyási kötelezettségek

 1. A járművek meghatározott tulajdonságainak, valamint az alkatrészeknek, az önálló műszaki egységeknek, a pótalkatrészeknek és a tartozékoknak meg kell felelniük:

 

- a rendelet A., B. és C. Függelékeinek mellékleteiben, illetőleg

- a Magyar Köztársaság által elfogadott ENSZ-EGB előírásokban foglalt jóváhagyási követelményeknek az e melléklet táblázataiban (a továbbiakban: táblázat) foglaltak szerint.

 

1/A. táblázat


GÉPKOCSIKRA ÉS PÓTKOCSIKRA VONATKOZÓ JÓVÁHAGYÁSI KÖTELEZETTSÉGEK

 

A

B

MR

EK (EGK)

ENSZ-EGB

Műszaki terület

Alkalmazási kötelezettség

függelék/
melléklet
(műszaki
terület
sor-
száma)

alap-
irányelv

utolsó módosító irányelv

előírás

módo-
sítási
sorozat

típus-
jóvá-
hagyási
eljárás-
ban M1
kategória

típus-
jóvá-
hagyási
eljárás-
ban M2,
M3, N, O
kategória

egyedi
engedé-
lyezési
eljárás-
ban

A/20.

76/756

97/28

48

02

Világítóberendezések

+

+

-

A/25.

76/761

99/17

1

02

Fényszórók

+

+

+

5

02

Sealed Beam

+

+

+

8

05

Halogén izzók

20

03

H4 fényszórók

+

+

+

31

02

Halogén sealed beam fényszórók

+

+

+

37

03

Izzólámpák

98

00

Fényszórók gázkisüléses fényforrással

99

00

Gázkisüléses fényforrások

 

 

Érdekes, hogy itt már keveredik a magyar és az angol szöveg. Ennek, mint látni fogjuk, igen jelentős következményei lesznek! ( sealed beam = tompított fényszóró )

2. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

Az Magyar Köztársaság által elfogadott ENSZ-EGB előírások

(45. 48. 98. számú előírások)

45.

Fényszórótisztító

48.

Gépjárművek világító és fényjelző berendezéseinek beépítése (kivéve a motorkerékpárokat)

98.

Gázkisülésű izzólámpás fényszórók

 

A 48. és 98. ENSZ-EGB előírások tartalmazzák az automatikus magasság állítás és a szintén automatikus fényszórómosás kötelezettségét (az R 48.-ban utalás található az R 45.-re).

 

 

Itt tehát egyértelműen leszögezik, hogy automatikus magasság állítás és fényszórómosó kötelező, legalább is az utolsó mondat szerint. De vajon az eredeti szövegben is ezt találjuk? Ezt nézzük akkor most meg!
A következő dokumentumok lesznek megvizsgálva

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r048r5e.pdf
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r098r2e.pdf
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r099r2e.pdf

 


 

 

48. ENSZ-EGB előírás [HUN] és [ENG] eredeti szöveg másolata, az EU-ban minden tagállam nyelvén megjelentetik a jogszabályokat.


http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:135:0001:0078:HU:PDF

 

1., 2., 3., 4., pontokban összegyüjtöm a magyar és az EU-s előírás angol nyelvű változatát. Látni fogjuk, hogy szaknyelv ismeretének hiánya miatt jelentős eltérés keletkezik majd a magyar 'hivatalos' fordítás során! Jöjjön tehát az EU nyilvánosságra hozott angol és magyar nyelvű változat Kicsit soknak tűbik, de az azonosító jelzéseknek köszönhetően fel-le görgetve összehasonlíthatjuk könnyen

 

1.,

[ENG]
6.22.9.1. An AFS shall be permitted only in conjunction with the installation of headlamp cleaning device(s) according to Regulation No. 45 14/ for at least those lighting units, which are indicated under item 9.3. of the communication form conforming to the model in Annex 1 to Regulation No. 123, if the total objective luminous flux of the light sources of these units exceeds 2,000 lm per side, and which contribute to the class C (basic) passing beam.

[HUN]
6.22.9.1. Az AFS kizárólag a 45. sz. előírás szerinti fényszórótisztító berendezéssel (berendezésekkel) együttesen megengedhető (1) legalább azoknak a világító egységeknek az esetében, amelyek a 123. sz. előírás 1. mellékletében szereplő modellnek megfelelő közlemény 9.3. pontjában szerepelnek, ha az említett világító egységek fényforrásainak teljes objektív fényárama oldalanként meghaladja a 2 000 lm értéket, és amelyek hozzájárulnak a C osztályú (alapüzemi) tompított fényhez.

2.,

[ENG]
6.2.6.2. Headlamp levelling device
6.2.6.2.1. In the case where a headlamp levelling device is necessary to satisfy the requirements of paragraphs 6.2.6.1.1. and 6.2.6.1.2., the device shall be automatic.

6.2.6.2.2. However, devices which are adjusted manually, either continuously or non-continuously, shall be permitted, provided they have a stop position at which the lamps can be returned to the initial inclination defined in paragraph 6.2.6.1.1. by means of the usual adjusting screws or similar means.

These manually adjustable devices must be operable from the driver's seat.

[HUN]
6.2.6.2.1. Abban az esetben, ha a fényszóró-beállító szükséges a 6.2.6.1.1. és a 6.2.6.1.2. bekezdés követelményeinek teljesítéséhez, a berendezésnek automatikusnak kell lennie.

6.2.6.2.2. Mindazonáltal megengedettek folytonosan vagy szakaszosan kézileg működtethető berendezések is, amennyiben rendelkeznek egy olyan nyugalmi helyzettel, amelyben a lámpák visszaállíthatók a 6.2.6.1.1. bekezdésben meghatározott kezdeti dőlésre a szokásos állítócsavarok segítségével.
Az ilyen kézileg állítható berendezéseknek a vezetőülésből kell működtethetőnek lenniük.

Álljunk meg egy pillanatra! Azt írják, a vezetőülésből elérhetően elegendő kézi lámpa-állító is. Nos, a legtöb autóban pont ilyen van, mínusz értéktől a nullán át a pozitívig lehet fokozatonként állítani. De mit  is írnak az AFS-ről, amihez kell mosóberendezés,az pontosan micsoda?

[ENG]
(b) in case of adaptive front-lighting systems (AFS): a light source which can only be replaced by replacement of the lighting unit to which this light source is fixed;

[HUN]
(b) alkalmazkodó mellső világítási rendszerek esetén (AFS): olyan fényforrás, amely kizárólag annak a világító egységnek a cseréjével együtt cserélhető, amelyhez a fényforrás rögzítve van.

(..)

[ENG]
2.7.28. "Adaptive front lighting system" (or "AFS") means a lighting device typeapproved according to Regulation No. 123, providing beams with differing characteristics for automatic adaptation to varying conditions of use of the dipped-beam (passing beam) and, if it applies, the main-beam (driving-beam);

[HUN]
2.7.28. Alkalmazkodó mellső világítású rendszer (vagy AFS): világító berendezés, amely különböző karakterisztikájú fénysugarakat bocsát ki automatikusan alkalmazkodva a tompított és – adott esetben – a távolsági fény változó használati körülményeihez;
Ilyet a Mercedesnél láttam, hogy ha a helyzet engedi, előrébb világít, pl országúton. Feltéve, hogy nem a menetiránytól eltérő világításra gondonak, mert akkor az a kanyarba (is) bevilágító fényszoró

Most már legalább tudjuk, hogy az ilyen szuper intelligens fényszórókhoz kötelező a lámpamosó berendezés! De vajon nálunk miért kell a xenonhoz, illetve gázkisüléses fényforráshoz ??? Lássuk!

4.,

http://www.kti.hu/index.php/szolgaltatasok/eu-es-ensz-egb-koordinacio/ensz-egb-gepjarmu-eloirasok
http://www.kti.hu/uploads/ENSZ-EGB/gepjarmu_eloirasok/Egb48.doc
http://www.kti.hu/uploads/ENSZ-EGB/gepjarmu_eloirasok/Egb98.doc

A linken található törvényi szabályozásból kimásolom azokat a részeket, amiket eddig az eredeti EU-s körynezetből tettem. rögtön látszódni fog a különbség!

6.2.9.    Az 5.5.2. bekezdés követelményeit ne alkalmazzák tompított fényszórókra.
    Olyan objektív fényárammal rendelkező fényforrással ellátott tompított fényű fényszórót, amely nem haladja meg a 2000 lument, csak a 45. számú Előírás szerinti fényszórótisztító készülékkel együtt szerelhetnek fel. 4/ Azon felül, a függőleges eltérésre tekintettel a fenti 6.2.6.2.2. bekezdés rendelkezéseit ne alkalmazzák.

    Gáztöltésű fényforrással rendelkező tompított fényszórót csak fényszórótisztító készülékkel párosítva használhatnak a 45. számú Előírás szerint. 4/ Ezen felül – figyelemmel a függőleges hajlásra – a 6.2.6.2.2. bekezdés rendelkezéseit ne alkalmazzák, amikor ezeket a fényszórókat felszerelik.
De hogy lett belőle a fordítás után az AFS Gáztöltésű fényforrás ???? valamit nagyon csúnyán elnéztek. Az adaptív fényszoró egyáltalán nem biztos, hogy gázkisüléses, ellenben a gázkisüléses fényszoró sem csak Adaptív fényszoróba lehet szerelve!
    Csak a 98. vagy 112 számú előírásoknak megfelelő tompított fényszórót használhatnak az útkanyar megvilágítására.

    Ha az útkanyar megvilágítását a teljes fénysugár vízszintes vagy a levágás töréspontjának mozgatásával valósítják meg, azt csak akkor lépjen működésbe, ha a jármű előre mozog; ezt ne alkalmazzák, ha a levágás töréspontját jobbra forduláshoz használják a jobboldali közlekedési forgalomban (balra fordulás a baloldali közlekedésnél).

Térjünk vissza az EU-s meghatározásokhoz:

[ENG]
6.2.9. Other requirements
    The requirements of paragraph 5.5.2. shall not apply to dipped-beam headlamps.

   Dipped-beam headlamps with a light source having an objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device(s) according to Regulation No. 45. 8/ Megj.csak akkor kell fényszorómosó, ha a berendezés objektív fényereje  meghaladja a 2000 lument!!!)

Only dipped-beam headlamps according to Regulations Nos. 98 or 112 may be used to produce bend lighting. If bend lighting is produced by a horizontal movement of the whole beam or the kink of the elbow of the cut-off, it shall be activated only if the vehicle is in forward motion; this shall not apply if bend lighting is produced for a right turn in right hand traffic (left turn in left hand traffic).

[HUN]

6.2.9. Egyéb követelmények
    Az 5.5.2. bekezdés követelményeit nem kell alkalmazni tompított fényszórókra.
   
    A 2 000 lument meghaladó objektív fényáramú fényforrással vagy LED modullal (modulokkal) rendelkező tompított fényszórót kizárólag a 45. számú előírás szerinti fényszórótisztító berendezéssel (berendezésekkel) együttesen lehet felszerelni (1).
Itt is írják: csak akkor kell fényszorómosó, ha a berendezés objektív fényereje  meghaladja a 2000 lument!!!)

A függőleges dőlés szempontjából a fenti 6.2.6.2.2. bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni az olyan tompított fényszórókra, amelyek:
a) a fő tompított fényt kibocsátó LED modullal (modulokkal) rendelkeznek, vagy
b) a fő tompított fényt kibocsátó fényforrással rendelkeznek és amelyek a 2 000 lument meghaladó objektív fényárammal rendelkeznek.

Kizárólag a 98. vagy a 112. számú előírásnak megfelelő tompított fényszóró használható kanyarvilágításra.

Amennyiben a kanyarvilágítást a teljes fénynyaláb vagy a világos-sötét határvonal töréspontjának vízszintes mozgatásával valósítják meg, ez csak akkor léphet működésbe, ha a jármű előre mozog; e rendelkezés nem alkalmazandó, ha a kanyarvilágítást a jobbra forduláshoz használják a jobb oldali közlekedésű forgalomban (balra fordulás a bal oldali közlekedésnél).


 

 

Nos láthatjuk, hogy totális a káosz! Az biztos, hogy a magyar nyelvű szabályozásban  furcsa mód az Adaptív (intelligens, vagy kanyarkövető) fényszoróhoz követelt fényszorómosó már minden gázkisüléses (xenon) lámpához kéretik ...

Az is jól látható, hogy míg az eredeti szöveg szerint a 2000 lument meghaladó fényerejű lámpákhoz kötelező a lámpamosó, addig ismét fura mód nálunk pont azokat helyezik kivétel alá, ahová nem kell ilyen segédeszköz, ami teljességgel értelmetlen, hiszen minél erősebb a fénye egy lámpánál, annál  szigorúbbnak kell lenni a szabályozásnak, ha nem tévedek?!

Totálisan más van fordítva a Közlekedéstudományi Intézet szerint...

 

Nagyon fontos lenne tisztázni a helyzetet! Ha ugyanis szabályozásban félreértelmezési, vagy fordítási hiba miatti eltérés van, akkor megtaláltuk az első dominót a sorban, ami dönthet minden más vélekedést, hozzállást a témakörben.

Érdekes lenne pontosan tudni, hogy a rendőrök, akik utasításra vadásznak az utólagos xenon szettet használókra, valójában egy hibás értelmezés alapjáni hibás utasítát követve tartják rettegésben az ilyen eszközöket használókat, vagy sem? Nyilván nem. Hisz egy másik pontban egyértelműen meghatározzák, hogy a lámpabúrákon feltüntetett számozás szerinti fényforrás helyeztehtő az adott búrába...

De még mindig nem értem, miért kell automatikus magasságállító és fényszorómosó??? Tényleg kell, Uraim?

 

 


14 komment

Címkék: rendőr büntetés automata berendezés kötelező xenon fényszóró mosó magasságállító

A bejegyzés trackback címe:

http://automeo.blog.hu/api/trackback/id/tr791926855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

dextercapo 2010.05.08. 22:15:16

jo kerdes es szep munka .
nekem egy masik oldalrol sikerult (nem sikerult) megkozelitenem a kerdest : hol van a H4 definicioja ?
mikent definialjak ?
mert ha a felfogatas es a fenypont helyzetet definialja , akkor amennyiben egy gyarto ezeket teljesiti es maga H4-kent feliratoz egy fenyforrast , akkor az az , mindaddig amig nem cafoljak , kermizetik le es vasaroltatjak vissza a gyartoval .
nekem nem feladatom kitalalni hogy mi a lampa ami belemegy az autoba . H4-es fenyszoroba H4-es szabvanyu fenyforrast szerelek be , ami a megfelelo csatlakozok es mechanikai kialakitas miatt ott meg kell feleljen .

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2010.05.10. 11:47:29

@dextercapo: Nagyon jó a felvetés, nekem ez nem jutott eszembe.

Ha van kedve valakinek a témában még mozgolódni akkor szívesen venném észrevételeit!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.06.17. 21:47:47

A "sealed beam = tompított fényszóró" megállapítás ugye nem tőled származik? Mert hogy konkrétan nem állja meg a helyét.

arconfosom 2010.06.18. 12:52:59

@streetsta: Még szerencse, hogy minden más OK :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.06.18. 14:26:15

@arconfosom: Ezt látod nem tudom, épp csak átfutottam a posztot. Nekem ez túl hosszú és terjengős, de gondolom az írójának érdemes volt ennyit foglalkoznia vele.
Gyanítom, ha bárhol talál EU-s jóváhagyással rendelkező, "E" jeles xenon-szettet, nyugodtan beszerelheti. Csak az egy hosszú keresgélés lesz.
Vagy fogja, beteszi az akármelyik, sehol jóvá nem hagyott szettet, aztán úgy használja. Velem is megtörtént (automata szintszabályzós autó, fényszórómosó, állítható fényszórómagasság). Aztán kiszedtem, mert nem úgy működött, mint ahogy azt kellett volna neki. Széjjel vakított mindenkit, ködben, hóesésben a szanaszét vetülő fénnyalábok lehetetlenné tették a tompított használatát.

arconfosom 2010.06.18. 15:11:59

@streetsta: "automata szintszabályzós" <> "állítható fényszórómagasság"

Az "E" jelzés egyébként mit jelent? Az nem a lámpatestre vonatkozik? Egyáltalán, európai jelölés?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.06.19. 00:12:24

@arconfosom: "automata szintszabályzós" <> "állítható fényszórómagasság" -Noigen, fura dolog, de a németeknél a belső fényszóróállítás kötelező volt egy időben. Ezt az sem írta felül, ha a futómű szintszabályzós volt. Micsoda dolgok vannak!:)
Direkt a te kedvedért kimentem a kocsihoz, és megnéztem a tartalék H4 izzóim dobozát: azon bizony ott a nagy E1 jel. Nem tudom pontosan a vonatkozó szabályokat, de azt gondolom, hogy van egy rakás olyan segédberendezés, kiegészítő, tudomisén, amit hivatalosan csak akkor szerelhet be még a gyártó is, ha abban szerepel egy ilyen "E" jóváhagyás. például ilyesmire emlékszem a biztonsági övnél is.

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2010.06.19. 14:10:14

@streetsta: Az E jelölés csak egy biztonságtechnikai megfelelést igazol. A működéssel kapcsolatban semmiféle minősítést nem ad, csupán azt mondja meg, hogy az az elektromos berendezés életre nem veszélyes módon üzemeltethető.

www.tuv.com/hun/hu/biztonsagi_jelek_.html

Abban igazad van, hogy az Európai Unióban elektromos berendezést csak e TÜV általi E minősítéssel lehet forgalomba hozni, hivatalosan

De azért belátható, hogy attól, hogy nem európai norma szerint minősített izzó vagy gázkisüléses fényforrásról beszélünk-e, nem következik, hogy annak fénye másfelé világítana.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.06.20. 13:19:03

@joeramirez: Nem, ez nem következik, természetesen, csak annyi, hogy nem használhatod közúton. Sehol, nem csak Magyarországon, de gyanítom az EU-n belül sem. Mert nincs bevizsgálva, ezért akár az is lehet, hogy összevissza világít, illetve egy rakás egyéb paraméternek nem felel meg.Ha meg elolvasom a linkeden szereplőket, ott azért annál több szerepel, mint hogy az életre nem veszélyesen üzemeltethető - asszem, ezen a félmondaton megakadnának az illetékes szakemberek. Nagyon meg lennék lepődve, ha például az indexburámba azért lenne belenyomva az E-jel, mert annak üzemeltetése közben nem vágom meg az ujjam, és semmi összefüggés nem lenne a színe, fényereje, a benne lévő izzó típusa és az E-jel között. Biztos vagyok benne, hogy az általad sokat hivatkozott Alfa mérnökei is többet tesznek azért, hogy E-jelű legyen a sok alkatrészük, és a hajukat tépnék, ha látnák a noném, bevizsgálatlan xenon-szet beépítését.
Ami meg a sealed beamet illeti: en.wikipedia.org/wiki/Sealed_beam#Automotive_headlamps
Ebből következik, hogy van ebből külön tompított, távolsági, illetve amelyik tudja mindkettőt.

dextercapo 2010.06.20. 20:08:18

ha a sealed beam az osszes baj a forditassal akkor itt van mar a kanaan . az hogy tetszik hogy az AFS es az "xenon" osszemosodik ?
az egesz szabalyozas egy ocska fercmunka amit egyszeruen nem lehet komolyan venni .
egyebkent tok kivancsi lennek hogy ha mondjuk az ivet beteszem az izzoszal helyere , akkor miben mas a fenysugarak altal bejart ut ?

hzoli77 2012.04.18. 06:45:22

Látom az utolsó hozzászólás jó másfél éve volt, de én a nem belenyugvó típusok közé tartozom.
Személy szerint én odáig jutottam 2012-re, hogy birtokomba kerültek olyan után gyártott automata magasságállító készülékek, amelyek rendelkeznek TÜV minősítéssel is.
Az érdekessége az a történetnek, hogy hiába van nekem ilyen-olyan kütyüm (projektoros lámpa, mosó), a műszaki vizsgáztatásnál nem fogadják el. Az ok, nagyon egyszerű, "ebben a kocsiban soha nem volt gyári xenon...". A további érdekesség az, hogy a vizsgáztató szerint ha lett is volna abban a típusban mint a kocsim és én azt át szereltem volna, ők elvileg látják alváz ... számokból hogy nem volt benne, akkor nem megy át megint csak a vizsgán. Érdekes!

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2012.04.19. 15:35:07

@hzoli77: Nincs ebben semmi meglepő. Bürokraták országa vagyunk! Sajnos.

Nálunk bármi, ami szerintük nem oda való, átépítésnek minősül - szerintük.
Azért vicces a magyar hatóság, mert amikor egy náluk sokkal precízebb TÜV minősítéssel rendelkező úszónyerges féket sem engednek felszerelni, ami nagyságrendekkel javítja a fékezési képességet, s talán épp egy ilyen "átépítés" mentene meg egy, az úttestre labdája után szaladó kis embert, de nem, mert csak ragaszkodni kell a begyepesedett, korát múlt szabályokhoz.

Ebben az országban, ahol utólag kiderült, hogy nem is kellene folyamatosan karikákat kitenni a tv képernyőre, ahelyett, hogy módosítottak volna a törvény szövegén, inkább behoztak egy újabb kategóriát.

Itt beismerni a hibázást, szinte elvárhatatlan luxus.
Inkább eltűrik, hogy a 4-5 éves Peugeot-okon, Opeleken mattá sárgult poliészter mögül alig pislákoló izzó világítson.