Megdöbbentő! Hihetetlen. Joó Gábor a Sportgézán, az F1 'szakértő' ezt volt képes leírni annak kapcsán, hogy a karját majdnem végleg elvesztő Robert Kubica állítólag (WRC) raliautót tesztelt:
Nem tudni pontosan, mennyire képes használni jobb kezét, de a raliautóban nincs szükség olyan apró mozdulatokra, mint az F1-ben
Tényleg, szinte nem is kell használnia kezet a rali autókban egy Formula 1-es volánjához képest. 'Tényleg'.
Nézzük a tényeket:
- Kormány elfordulási szög az F1-ben : 360-450°; kormány elfordulási szög a raliban : 420-540°. Tehát a rali autóban többet kell tekerni a kormányt.
- Ellenkormányzás: F1-ben nagyon néha, megcsúszást elkerülendő kell ellenkormányozni. Rali autóban szinte mindig, kanyar előtt főként, ha az ún. skandináv flick-kel fordul a pilóta.
- Váltó kezelés: az F1 autókban a kormányra szerelt fülekkel, gombokkal váltanak fel is, le is. Rali autókban egy időben szintén kormányra szerelt megoldást is alkalmaztak, mint ahogy azt a Skoda Fabia WRC-ben láttuk, egyik karika a kormány előtt benyomva le váltott, a kormány mögötti pedig hátra húzva fel. De ma leginkább külön váltóbotot használnak, igaz nem a padlólemezből kialakított kulisszából kell használni, de összehasonlíthatatlanul nehézkesebb kezelni, mint az F1 váltó füleit, és akkor még nem is beszéltünk a
- Kézifék kezelés: egyértelmű, hogy rali autóban igen gyakran kell a kézifékért nyúlni. F1 autóban nincs kézifék, ezért ez ismét a rali autó vezetésének összetettebb mivoltára utal.
Azt csak sejteni lehet, hogy az F1 autóban, ahol még a hüvelykujj is át van vezetve a kormány küllők között, valószínűleg többet pihen egy kar, mint a rali autóban, ahol időnként a váltóért, időnként a kézifékért nyúl a pilóta, vagy épp tekeri nagyon gyorsan jobbra-balra a kormányt. Formula 1-ben betervezhető a pihentetés, szinte minden versenypályán van az F1-ben olyan szakasz (pl. célegyenes), ahol alig kell kormányozni. Rali szakaszokat jellemzően sok kanyart felvonultató autóutakon jelölik ki.
Kubicának egyébként a jobb karja sérült, éppen az, amelyiket egy bal kormányos (WRC) rali autó pilótája többet használ.
De sebaj, Joó Gábor szakértő már csak tudja, nincs annyira szükség egy ereje teljében levő karra, mint az F1-ben. Hát persze. lol
Egy laza túra autózás rali helyett... mondjuk így is lehet