HTML

Friss topikok

Autós képek

A Mercedes és az angolok


2010.06.29. 12:55

    A hétvégi valenciai Forma 1-es Európa Nagydíjról lesz szó. Ami ott történt, az olyan mértékben befolyásolta a végeredményt, amihez hasonlót akkor láthattunk, amikor Nelson Piquet jr. szándékosan összetörte a kocsiját, vagy Rubens Barrichello lefékezet a célvonal előtt... Ugye, hogy emlékezetes, sportszerűtlen eset voltak? Ez is pont olyan.

Az történt, hogy Mark Webber balesete után -kissé későn- beküldték a Safety Car-t.

 

   Ilyenkor nem szabad előzni a pályán, a versenyzőknek pedig fel kell sorakozniuk az biztonsági autó mögé. Ebben a fázisban gyakran történnek félreértések, régebben egy időre le is zárták a boxutca bejáratát, nehogy előnyhöz jussanak, akik akkor be tudnak menni kereket cserélni (vagy korábban tankolni). A Monte carlo-i futamon pedig Michael Schumacher előzését vélték szabálytalannak, amikor a SC már nem is volt  kinnt a pályán. Akkor gyorsan szigorítottak a szabályzat azon pontjain, amik leírták, hogy mikor mit szabad SC fázis alatt.

   Nem szabad például megelőzni a Safety Car-t. Elhaladni mellette, a felzárkózáshoz igen, de megelőzni nem. A biztonsági autónak ugyanis vezetnie kell a sort, vagyis a sorrendnek megfelelően kell mögé besorolniuk a versenyautóknak. Sebastian vettel már rég elhaladt, amikor a mögötte érkező Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Felipe Massa megérkeztek ahhoz a ponthoz, ahol pályára küldték Bern Mayländer-t. Egyértelmű volt, hogy előre kell engedni! Érdekes módon, Lewis Hamilton nem emlékezett a futam után, hogy pontosan hol is tartott az ő McLarenje és hol a biztonsági autó. Érdekes, hogy Lewis gyakran amnesztiában amnéziában szenved, amikor kérdőre vonják egy-egy unfair megmozdulása után... Nem emlékezett tisztán, amikor Jarno trullival játszotta el az elengedős trükköt, akkor a kommunikációs problémákra hivatkozott utólag, nem emlékezett cikázásra, amikor Vitalij Petrovot tartotta fel, mert szerinte csak a szélárnyékot szerette volna magáénak tudni.

    Lassan már felsorolni sem lehet azokat a manőverket, amelyek során Lews Hamilton valakit a pályán kívűlre kényszerített. Egy azonban közös a Hamilton-esetekben: a büntetések aránytalansága!

Senki nem mondhatja, hogy Lewis nem kapott büntetést azért, amiért szándékosan megszegte a szabályokat, és unfair módon jutott előnyhöz! Kapott, még pedig azért, mert megérdemelte. Vétett, és ezért bünhődnie kellett. A kérdés csupán, hogy

  • Megfelelő mértékű volt a büntetés?

A büntetést mint fogalmat nem tudom pontosan definiálni, de úgy gondolom, hogy aki majdnem egy kör előnyt szerez, annak 10-20 másodperc boxutca áthaladás nem büntetés. Akkor ugyanis még mindig marad 40-50 másodperc előnye! Pedig a büntetésnek nem az lenne a célja, hogy a jogosulatlan előnyt megtarthassa a versenyző

  • Időben kapta a büntetést?

Nem kapta időben, mert amikor behívták az áthajtásos büntetésének végrehajtásához, addigra akkora előnyt autózott ki magának, hogy maga a büntetés jelképes értelmet kapott. Ha előbb hívják ki, például, amikor vétett, vagy amikor Alonso bepanaszolta, valószínűleg hatásosabb lett volna.

 

A két ferraris szabályosan járt el. Ez lett a vesztük. (a 3., 4. helyről visszacsúsztak a kerkékcserék után a 9., 15. helyre) Ha Stefano Domenicallinak több vér van a pucájában, utána küldi legalább az egyik autóját az angolnak! Ha a vetélytárs csapatfőnök bátran megkockáztatta egyik versenyzőjével, neki is azt kellett volna tennie. Legfeljebb a büntetési tételeken osztoztak volna. Így viszont az esélyt szalasztotta el, a csibészségre. Mert egy jó csapatfőnöknek arra is szüksége van. Stefano nem rendelkezik e kétes erénnyel. Túl jó fiú.  A győzelemhez ennél több kell!

 

Charlie Whiting jóindulatú ember. A baj csak az, hogy nem mindenkivel ugyanolyan mértékben. Lewis Hamilton a kedvesei kedvencei közé tartozik. Ugyanez a helyzet Jensen Buttonnal is. Angolok. Mint a McLaren.

A Mercedes? Az pedig német. De hogy jön ide? És miért álíltja Felipe Massa, hogy a kelleténél lassabban haladt előttük a biztonsági autó, ami ezzel megteremtette a lehetőséget a McLaren Mercedes pilótájának az óriási előny kiautózására, hogy a többiek előtt cserélhessen kereket ?

Bemutatom a Safety Cart:

Mercedes SLS AMG F1

Köszönet  balee13-nak!

 

Aznap még a németek nyertek az angolok ellen. Pedig csak az olaszokkal 'játszottak'


3 komment

Címkék: mercedes autó szabály büntetés 1 forma 1 forma mclaren csoki hamilton alonso car biztonsági safety lewis fernando aranylaci

A bejegyzés trackback címe:

https://automeo.blog.hu/api/trackback/id/tr562118391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ommm 2010.06.29. 21:58:10

"Lewis gyakran amnesztiában szenved"

A szó, amit keresel: amnézia.

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2010.07.02. 09:59:41

@ommm: Köszönöm, javítottam!
@balee13: Köszönöm, lecseréltem!