2011 június 5-én minden magyar autósportot kedvelő a hazai versenypályák királynőjéhez, a Hungaroringhez igyekezett. Feltéve, hogy alkalma nyílt a helyszínen megtekinteni a hazánkba először -egy Marakestől elvett verseny pótlására- hazánkba érkező Túrakocsi Világbajnokság (WTCC) két futamát, mely sorozatban egy magyar pilóta, Michelisz Norbert is indul, aki tavalyi idényt győzelemmel búcsúztatta, és aki olyan jól ismeri a magyar versenypályát!
Időben indultunk. 2,5 órának Budapestről elegendőnek kell lenni. Most nem volt az. Azt, hogy miért nem, mindjárt részletezem.
1. A rendőri irányítás hiánya a megfelelő pontokon
A Dózsa György utca - Temető út kereszteződésben nem volt rendőr. Máskor szokott |
Fót központjától már dugó alakult ki. Nem lépésben lehetett haladni, hanem szakaszosan-lépésben. Mogyoród felé közeledve feltűnt, hogy a párhuzamos úton az autópálya mellett ellenben folyamatosan halad a kocsi sor. Mogyoródra beérve kiderült az is, hogy nincs rendőr a T-elágazásnál, a magyar autós pedig nem ismeri a zippzár rendszert, udvariasság teljes mellőzése mellett, az erősebb kutya elven lehetett a Hungaroring melletti go-kart pálya felé kanyarodni. Más nagy rendezvénykor itt mindig van kihelyezve rendőr, most valamiért nem volt.
2. Érthetetlen rendőri szelekció
A rendőr nem 4-5 autót engedett egyik, majd a másik irányból - csak az autópálya felől érkezőket engedték a Főbejárat felé |
Az M3-asról érkezők ahol találkoztak a go-kart pálya felől érkezőkkel, volt rendőri irányítás. Ami most nem abból állt, hogy 4-5 autót egyik, 4-5 autót másik irányból engedtek be, hanem abból, hogy a pálya felől érkezőket beengedték, a másik irányból érkezőket eltérítették. Meg kell jegyeznem, hogy azon a rövid szakaszon semmi értelme nem volt össze torlasztani az autósokat, ha egészen biztosak voltak benne, hogy őket nem engedik a Főbejárat felé, a 2-es pontnál lehetett volna a Kerektó irányába engedni a forgalmat, ezzel nyertek volna az autósok húsz percet, s talán még a fák is kevesebb benzingőzt szívtak volna be. Az, hogy milyen alapon szelektált a rendőr, hogy csak az autópálya felőlieket engedte a Főbejárat felé a rend őre, nem tudni... De a Kerektó utcához valaki küldött egy motoros rendőrt, aki mindenkit tovább terelt a vizes szórakoztató centrum felé.
3. A nagy pofára esés
Az 1. pontnál eltereltek a 3. ponttól visszafordítottakkal találkoztak |
Gondoltam, hogy a ring feletti parkolóhoz vezetik a fele forgalmat, ami hirtelenjében egyébként jó ötletnek tűnt. Ekkor volt tíz perccel az első futam rajtja előtt az idő. Tovább haladtunk tehát a kijelölt úton, ahol egy idő után szembe forgalommal is találkoztunk, s mivel a föld út mindkét oldalán parkoltak, úgy lehetett csak haladni a dombokon, hogy be kellett hajtani a tükröket. Gyanús volt aztán, hogy akik fenn jártak, miért indultak el visszafelé? Ez a képen 3-as ponttal jelzett bevezetőnél vált világossá, ahol egy rendőr keresztbe fordította a szolgálati autóját, és senkit sem engedett tovább a központi, Gold tribün feletti parkolóhoz. ( Ami azóta talán teljesen megtelt azoknak az autójával, akiket az 1. pontnál felengedtek a rendőrök ) Akiket az 1. pontnál eltereltek, azok a szűk úton azokkal találhatták szembe magukat, akiket szintén, korábban már eltereltek az 1. ponttól, és aztán vissza is fordítottak a 3.-as ponttól.
A 3.-as pontnál a Rendőr keresztbe állította autóját, majd a Vendéglátóipari egységhez helyezte pozícióját |
A 3. ponttól lehetett visszafordulni, vagy tovább haladni a falu irányába. Végül ott parkoltunk le, egy kedves család engedélyével, a házuk elé. Elmondásuk szerint a problémát az okozza, hogy a szervíz utakra nem engedik be az autósokat, mert még a termés kinn van a földeken... Onnan gyalogoltunk a Hungaroring irányába, és velünk együtt még sokan.
4. A lezárt kapuk
Sajnos, az első futamról már akkor lekéstünk repülő rajtostól, amikor a kezdés előtt eltérített az 1. pontnál a rendőr. De reménykedtünk benne, hogy a második futam álló rajtjára még oda érhetünk. Szedtük a lábunk, haladtunk a tarlón, aztán a Hungaroringhez érve újabb akadály állta utunkat, hogy végre találkozhassunk a mi fiúnkkal a versenypályán: le voltak lakatolva az egyébként ingyenes rendezvény kapui!
Akiket üldözött aznap a szerencse |
A kapun túl egy normális rendezővel sikerült beszélgetnünk, aki elmondta, hogy látva a folyamatosan érkező tömeget, kért egy kulcsot, hogy megnyithassák az ottani tribünöket, vizes blokkokat, mielőtt nagyobb probléma történne. Sajnos, hiába igyekezett az úriember, a kulcs csak nem akart megérkezni. Végül sikerült bejutnunk, a kapu kitárult. Az első dolog, aminek nagyon tudtunk örülni, megtapsoltuk a rendezőséget! Elmondták, hogy nem számítottak ekkora tömegre, és hiába kértek rendőri segítséget, az csak nem érkezett, mint ahogy az igényelt mentőautó sem.
Végre ott voltunk, bejutottunk a magyar autósport Mekkájába. Gyorsan kerestünk ülőhelyet a célegyenesre fordító kanyar előtti tribünön, hogy láthassuk élőben versenyezni Michelisz Norbertet. Elkezdődött a futam, az idő hirtelen lehűlt, és óriási zivatar tört ránk. Azt még megvártuk, hogy körbe érjen a mezőny, sajnos Norbi már csak a végén ért oda, hiányos autóval. Az eső elől a WC-be menekültünk a többi emberrel a környékünkről, leginkább gyerekekkel feltöltve a szabad, talpalatnyi állóhelyek egyikét. Kivártuk a végét, szerencsére nem tartott sokáig. Vissza mentünk, letöröltük a vizes székeket, és még azt is láttuk, hogy Michelisz kifut a boxutcából a ragasztószalagos, kölcsön lökhárítós autóval a mezőny után. Ezután minden egyes alkalommal, amikor a mi fiúnk elhaladt a tribün előtt, megtapsoltuk! Nem érdekelt már senkit az eredmény, a tisztes helytállás, annak is örültünk, hogy látjuk őt körözni a Hungaroringen, világbajnoki mezőnyben.
Így történt, hogy nem láttam Micheliszt hazai pályán versenyezni.