2010 Genf.
A világ egyik -ha nem a legjelentősebb- nemzetközi autókiállítása. A gyárak szeretik a genfi autószalonra időzíteni új modelljeik bemutatását, hiszen az új év eleje nagyon jó alkalomnak ígérkezik a frissített modellév vagy a teljesen új modellek nagyközönség elé tárására. Teljesen megszoktuk, akiket cseppet is érdekel az autóipar jövője, az árgus tekintetekkel figyel Genfre... Így működött minden évben a dolog, ám idén valamiért vagy tudomást sem vettek a magyar hivatásos "szakértő" újságíróink, vagy finnyásan, durcáskodva megválogatták, mi az, ami szerintük érdekes, újdonság, világszenzáció. Még ezzel sem lenne baj, ha mindezt nem undorral tennék. De kérdem én, minek végez valaki olyat, amihez nincs kedve (szakértelme) ?
Totalcar
A totálkárón totál káosz uralkodhat, számukra egyszerűen Genf nem létezik. Egyetlen tudósítás nem jelent meg a Hírszerkesztő által, amiben megemlítenék, hogy a világ szeme Genfre figyel, mert ott esemény van. Ellenben Csikós privát akcióját napi frissítésben, blogszerűen közölték, amelyben egy matuzsálem Mercedest igyekezett magának és az utókornak megmenteni. Nagyszerű cselekedet, csak a legjobbakat tudom kívánni minden hasonló elvakult autóbuzinak. De ettől még nem kellene büntetni azokat, akiket nem érdekel a múlt, hanem a jövőt szeretnék megismerni! Szóval, nálunk Genf kimaradt. Talán nem kaptak meghívót, szállodai szobát pezsgővel... Lehet nem véletlen.
Origo
Az Origo az index egyetlen vetélytársa, fej-fej mellett küzdenek évek óta. A Totalcar szintjének süllyedésével, mint gejzír tört fel az Origo szakújságíróinak autós rovata. Egyszerűen profikká értek, a mai újságírás egyetlen képviselői, akiket különösebben nem érhet elfogultsággal kapcsolatban vád! Genf tekintetében elegendő megemlítenem, hogy külön szekció foglalkozik a Genfi eseményekkel, újdonságokkal. Így kell ezt kérem, naponta többször jelentkeztek fotókkal, beszámolókkal, a rendezvény fontosságának megfelelő mértékben és terjedelemben. A konkurenciának tessék példát venni!
Számomra teljességgel lényegtelen, hogy egy elektronikus sajtó életképes-e vagy sem. De abból az elvemből nem engedek, hogy a szakújságírás lehetőség szerint a legkevesebb szubjektivitás mellett, minél objektívebb képpel adja vissza olvasóinak mindazt, amit az ő kiemelt lehetőségük kapcsán megtehet.
vezess.hu
A vezess.hu átlépte azt a határt, amit még megengedhet magának egy egyébként vicces, de stílusában csipkelődő újságíró -ha már úgy vesszük, ma mindent szabad-, és persze valóban vicces az illető! Addig minden rendben is volt, amíg a genfi rovatukban az általuk szenzációnak tartott modelleket rendszerezve bemutatták. Így fordulhatott elő az is, hogy egy erősen rétegmodell, a Mazda 5-ös külön hírként szerepel, míg az idén 100. születésnapját ünneplő legendás autógyár világújdonságairól, a vadonat új Giuliettára egyetlen karaktert sem pazaroltak.
A világon az egyik leglelkesebb rajongó tábora az olasz gyártónak van. Nem azt mondom, hogy felér a tábor a VW mániások létszámával, hanem hogy nagyon összetartó, és fanatikus közeg. Ennek tudható be, hogy a vezess.hu szerint "Félig-meddig privát üzenetben, a Facebookon kérte rajtunk (és úgy általában az egész magyar autós sajtótól) az Alfa genfi szereplésének elhanyagolását újdonságainak mielőbbi közlését a múlt héten a Facebook-oldalunkon egy márkarajongó" (Ebbe a facebook-dologba egy kicsit belegabalyodtak, de nem ez itt a lényeg) Ezután a főoldalon egy szavazást helyeztek el "Hiányoztak az Alfa újdonságai genfi tudósításainkból?" Sejteni lehet, hogy mi lett a végredményt, mert a szavazás után rögtön főcímben egy AR szerepel. Azt is sejteni lehet, hogy -a számukra meglepő- végeredményt igen csak nehezen képes megemészteni a vezess.hu szerkesztősége, mert pofátlan cikket vágtak oda válaszul!
Ekkora lekezelő nem is tudom minek nevezzem, szart (hogy pontosan használjam magyar nyelv lehetőségeit) még nem olvastam! Egyszerűen szaglik belőle az utálat.
Rácz Tamás rögtön belecsap a lecsóba, megadja a hangulatot a cikkhez "Nagy múltú márka, Forma-1-ben is volt világbajnok pár évtizede, még Rejtő Jenő 14 karátos autója egy Alfa Romeo volt. De most 2010 van. Az Alfánál meg nincs." Ne csodálkozzunk, ha tovább haladva még több cifrát olvasunk a karcos tolla hegyéről. Nem tudom milyennek kell lennie egy gyártónak 2010-ben, de talán teljességgel joggal szerepel a nemzetközi mezőnyben úgy, hogy világpremierrel jelentkezik a genfi autószalonon. Mert a Giulietta az, nem pedig egy facelift, modelfrissített, újracsomagolt valami, mint ami egyébként a vezess.hu számára elfogadható, mint világszenzáció. Ugye feltünő, már most összeütközésbe kerültek saját álláspontjukkal...
"az Alfának a százéves történelmén kívül nem sok mindene van". Tudnék pár tucat bezzeg márkát felsorolni, akinek még történelme sincs. Nyilván nem mérhető egy százéves Alfa Romeo egy két évtizedes koreai márkához - még akkor sem, ha a távol keletinek ma már minden szegmensben van bemutatható autója.
"változó szelepvezérléses motorok, egy új ötajtós modell - na és? Hol vannak a hibridek, az elektromosok, a hidrogénes Alfák? Egy-két erős turbómotor és Start-Stop automatika - ez nem jövőbe muató világszenzáció, ez ma a minimum."
Nos, akkor itt egy kicsit menjünk bele mélyebben az ingoványba, ha már a lehúzás a szándék. (muató gondolom mutató akart volna lenni, hiába na, 2010-ben már ingyenes helyesírás-elemzőket is fellelni a piacon!) Változó szelepvezérlése már a kilencvenes évek elején volt az olasz gyártónak, csak nem csináltak belőle akkora 'ügyet', mint a japán tömeggyártók egy évtizeddel később. Amennyiben Rácz a MultiAir motorokra utal, azok még mindig hihetetlen technikai újdonságok, hiszen a szelepek müködésésük során nem kizárólag a vezérműtengely mechanikája által nyílnak vagy záródnak. Ha nagyon körbenézünk, akkor talán a BMW az egyetlen, ahol hasonló megoldást már sikeresen, tömegmodelleken alkalmaznak!
Elektromos, hidrogénes Alfák: ezt úgy kell ezentúl fontosnak tekinteni, mint a pohártartót? Ha van pohártartó átment a teszten, ah nincs megbukott? Rácz Tamás sorolja már fel, hány gyártó rendelkezik hidrogénmeghajtású autóval! Segítek, nem kell még az ujját sem használni. Vagy a tisztán elektromos gépjármű modellválasztéka melyik gyártónak bőségesebb 2010-ben? Hol ez ma a minimum?
"A magamfajta tejfelesszájú autóbuzinak a Giulietta név egy csúnya, '80-as évekbeli szedánt jelent" - az autóbuziságot vállalom, a tejfeles szájakat pedig meghagyom Rácz Tamásnak. A nyolcvanas évek autóira pedig egyébként is jellemző, hogy igen hasonlítottak egymásra. Számomra érthetetlen -talán nehéz lehetett a gyermekkor-, hogy ennyire nincs kibékülve az akkori autók világával? De miért kell ezt hangoztatni? Nem vagyunk egyformák: ami neki nem jön be, az lehet másnak igen.
"Én kicsit szégyellném magam, de az Alfa büszke rá: prémiummárka létére csak most, jóval a Fiat Punto Evo-béli debütálás után kapta meg a Mito a Blue&Me TomTom-ot"
Én szégyellem magam, maga helyett! Most remélem már sikerül megbékélnie önmagával. Nem venném a lelkemre, ha frusztrációja lenne egy kivehető GPS miatt.
"Majdnem-Ferrari Az Alfa Romeo Centro Stile büszkesége a mindössze 500 példányban gyártott 8C Competizione (némi rosszindulattal a standon látható egyetlen igazi Alfa)"
Igazán szerencsésnek érezhetjük magunkat, hogy csak némi rosszindulattal fogalmazta cikkét Rácz Tamás. Bele sem merek gondolni, mi lett volna az ellenkező esetben ?!
"Így tényleg nehéz lesz megérni a következő száz évet"
Ebben teljes mértékben igazat adok! Ezzel a stílussal biztosan nem fog összejönni.
Hadjáratot indítani egy márka ellen, szélmalomharcnak tűnik. Még 2010-ben is.