Végre, hurrá, itt van a legújabb Rüsselsheim-i csodajárgány! Amióta az Insignia megkapta az (európai) Év autója díjat, azóta a figyelem újból a német gyártóra terelődött, mindenki várta az újabb kellemes meglepetést, mit hoz ki a mostanában szárnyaló tervezőmérnöki gárda fantáziája? Úgy tünik azonban, elfogyott a lendület. Ráéreztek, hogy az 'inszigniásítás', a facelift nem lesz elegendő a konkurenciaharcban való talpon maradáshoz. Kellett valami nagyot 'dobni'. Ekkor bemutatták a szekrényajtós Merivát.
Mostanában a TC-on minden autós cikkben pontosan leírják azt, amit a gyártó marketingeseitől megkapnak. Nem lenne ezzel semmi baj, ha egyébként lábjegyzetben megírnák a saját véleményüket is, akkor emészthető formába kerülne a kritika hiánya. Itt azonban eljött az a pont, amikor nem lehet tovább szó nélkül hagyni, mennyire vicces az egész marketing-gépezet, mit képes még elhitetni az emberekkel, azt miért csak ők, csak nekünk találták ki, persze sokkal okosabban, mint a többiek.
Térjünk vissza az új családbarát modellhez. Nagyon ügyesen megmagyarázták, hogy miért lett olyan az autó nyitása (FlexDoor), amilyen. Mert "a gyerekek szerint: cool." Csak is miattuk lett ilyen, ez nem lehet kétséges! Sőt, a kapuzárási pánikbeteg teniszező oldboyok is ilyen doboz autókkal járnak a salakra -nyilván-, hisz megmondták az Opel sajtósai...
De vajon tényleg olyan használható-e ez a szekrényajtó, mint ahogy azt el akarják hitetni velünk? Vajon gyorsabb, könnyebb-e egy többfős társaságnak az autóba jutás,vagy a kiszállás? Ezen a fotózásokon mosolygó újságírók vajon egyetlen percig is elgondolkoztak-e ?
Lássuk a kontrákat. Van belőlük.
1. Beszállás
![]() |
Hagyományos rendszerrel szerelt autókba a mindennapos módszer szerint lehet beszállni. Minden utas megközelíti az ajtaját, kinyitja, beül, majd becsukja. Indulhat az autó. Az ajtók nyílásszöge lehet alacsony, mert személyenként külön nyílás fogad, azaz egyetlen ajtó egy vállszélességű nyílással megközelíthető. . |
A FlexDoorral szerelt új Meriván az a helyzet áll elő, hogy nem tud egyszerre beülni minden utas. Az egymással szemközt nyíló ajtók nyílásszögét nagyobbra kellett állítani, hiszen az ellentétes szögek miatt két váll széltében egyszere nem fér el, ehhez merőleges szögben kellene tudni nyitni az ajtókat. Azonban az sem segít, ha két oldalról közelítik meg az autót. |
![]() |
![]() |
A beszállás következő módon történhet, egymás után: előre engedjük a hátul ülőt, kinyitjuk udvariasan az ajtaját, utasunk beszáll, ajtót rácsukjuk. Előrelépünk, ajtót kinyitjuk, beülünk, becsukjuk. Indulhat az autó. Ugyan időnkből veszítettünk (esőben, szélben kellemetlen), de legalább áldoztunk az udvariasság oltárán! |
De mi a helyzet, ha kisgyermeket szeretnénk beültetni, becsatolni a gyerekülésbe?
|
|
A hagyományos ajtókkal szerelt autók esetében kinyitjuk az ajtót, beültetjük a gyermeket, becsatoljuk, ajtaját becsukjuk. Első ajtót kinyitjuk, beülünk, ajtó bezárása után az autó indulhat. | ![]() |
![]() |
Az új Meriva esetében újabb kompromisszumok előtt állunk. Ha szerencsénk van és a gyerek tud önállóan közlekedni, akkor a fentebb említett udvariassági módszerrel előre engedjük, ahol beül a gyermek. De ahhoz, hogy be tudjuk csatolni az ülésébe, előbb rá kell csukni az ajtót, előre lépni a B oszlophoz, ajtót újra kinyitni, biztonsági övet becsatolni, ajtót becsukni, hátrébb lépni, első ajtót kinyitni, beülni, ajtót magunkra csukva pedig az autót indítjuk. |
Teljesen természetesnek hat a cselekedet, hogy miután beültünk, derekunkat megdöntve az ajtó kartámaszáért nyúlva magunkra csukjuk az ajtót. Az ajtókon a 'kilincseket' úgy tervezik meg, ergonomiai szempontokat is figyelembe véve, hogy lehetőleg kézre essenek. Két-, vagy háromajtós kiviteleken, ahol az ajtók nagyobbak, ott gyakran egy vájatot képeznek ki a kartámaszon, többajtós modelleken pedig kapaszkodókkal is kényeztetnek, hiszen még azt is elérni. Új Meriva esetében, ahol nagyobb a nyílási szöge az ajtóknak, minden eddiginél távolabb kerül a kézfejünk a kartámasztól. Nem lenne olyan nagy tragédia, ha a kartámaszba építenének egy vájatot, amit belülről könnyen elkaphatunk. Mert a kapaszkodó elérhetetlen! Nézzük meg jól a fenti gyári fotót, a hölgy fél lábbal ki kell támasszon, különben kiesne az ülésből. Esős, havas időkben a nadrágszárra kenődő retek végképp lehangolhatja még az ilyen kellmes nőszemélyek kedélyét is. Gyerekek? Teljesen kizárt, hogy egy rövidebb karral rendelkező gyerek magára tudja csukni az ajtót ...
Még valami! Ha már a gyári fotókról szó esett. Nem ritka, hogy némi trükköt vetnek be, hogy a termék jobban eladható legyen. Ha a belső tér tágasságát akarják hangúlyozni, sok mosolygós embert ültetnek be, akik az ülések szélei felé támaszkodva néznek a nagylátószögű kamera irányába, ezáltal nő a térérzet. Hasonló trükk, hogy az autót felszabdalják, tető, ajtók nélkül fotóznak be, hogy a nappali fény még tágasabbnak éreztesse a kocsiszekrényt. Csomagtartókról gyarkan látni olyan fotókat, amik tele vannak pakolva bőrönddel, pedig a kerékdoboktól annyi ott el sem férne. Az anyagok minőségérzetét növeli, ha a valóságosnál kontrasztosabb belteret mutatnak meg. Lehetne még sorolni az apróbb trükköket... Egy kis fotóboltos segítség mindig jól jön! Akkor most vissza a fenti képhez. Nézzük meg jól a nagyításon, hogy a hölgy nem csak karcsú, de határozottan nyúlékony is! Az alkarja például hirtelen nőtt meg -nyílván- a kapaszkodóig. Vagy genetikailag így lett kitenyésztve, hogy alkalmas legyen majd az új Meriva sajtófotóin pózoláshoz? Esetleg az alkaron látható durva törés Photoshop manipulációra utal, hogy elhitessék, jól el lehet érni a kilincset, belülről is? |
|
FlexDoor, az Opeltől. | |
UPDATE: Majd' másfél év után, az origo.hu cikkében is megjelent az általam megjelölt hibás kar. További bakikat találhattok itt.
2 évvel a felfedezésem után, egy finom kis nyúlás a Totalcarról.